Kutatásalapú tanulás a természettudományokban és a matematikában – 2014. 10. 20-24. – Kocsis Márta, Veres Gábor

DSC_0076A Coachford College egy kis írországi településen működő, viszonylag nagy területről beiskolázó hét osztályos középiskola, amely a magyarországi gimnáziumi képzéshez hasonló képzést nyújt. A tanulmányút szűkebb célja a korszerű, európai célként is kitűzött tanulóközpontú, kutatásalapú tanulás gyakorlatának megfigyelése volt természettudományos és matematika órák órákon.
Az iskolában 10 természettudományos órát látogattunk. Ezek között voltak nagyobb létszámú, alsóbb évfolyamos csoportok, valamint kisebb létszámú, „fakultációs” csoportok. Mindegyik óra szaktárgyi jellegű, azaz fizika, kémia vagy biológia óra volt. Az órák kb. fele részben jól felszerelt laborokban, fele részben egyéb, osztályterem jellegű termekben zajlott. A laboros órák kisebb részében tanulókísérleti feladatokat is végeztek a tanulók, ezt segítette, hogy a vidéki kis iskola felszereltsége vetekedett a legújabb hazai „csúcslaborok” színvonalával. Az órák tartalma, tanulási célja nagyjából megfelelt a hazai átlagos gyakorlatnak, talán a fakultációs csoportokban láttunk a magyarországi emelt szintű képzéstől némileg elmaradó követelményszintet.DSC_0075
A kutatásalapú tanulásra csak szórványosan láttunk példát, jellemző volt viszont a professzionális, de tanár- és tartalomközpontú oktatás. Ennek egyik oka lehet az angolszász országokban jellemző tesztközpontú szemlélet és értékelési gyakorlat, azaz a tanárok a rendszeres tesztekre, szintvizsgákra készítik fel a tanulókat. A követelmények átláthatósága és az igen alapos didaktikai (tanulás-módszertani) segítséget adó tankönyvek, munkafüzetek hatékony munkát tesznek lehetővé – legalábbis az adott követelmények elérése tekintetében. Hátránya, hogy a merev tartalmi keretek és ismereti követelmények kevésbé segítik a tudás későbbi alkalmazhatóságát, a tanulás nem eléggé interaktív és motiváló, így a képességek fejlesztése korlátozottabb. Meglepő és imponáló volt viszont a tanulók fegyelmezettsége, tanárral való együttműködése. Csak kivételes esetekben tapasztaltunk órai fegyelmezési problémákat, összességében is a fegyelmezett munka maradt meg a legfontosabb benyomásként. Hasznosítható tapasztalat, hogy a jó tanári egyéniségek a konzervatívabb közegben is kreatívabban, hatékonyabban dolgoznak, de a jó értelemben vett tanári rutin is szükséges a napi munka folyamatosságához és hatékonyságához.
DSC_007412 matematika órán is részt vettünk. Ebben az iskolában az első néhány évben még osztálykeretben, később szintek szerinti csoportokban tanulják a gyerekek a matematikát, mindkettőre láttunk példát. A tanításra a frontális órák túlsúlya és az egyéni munka volt jellemző. Úgy tapasztaltuk, hogy a tananyag legnagyobb része megegyezik a magyar középiskolai tananyaggal, láttuk, hogy a tankönyvek és a segédanyagok magas színvonalúak, a tanárok pedig nagy magabiztossággal kezelik az elektronikus oktatási segédanyagokat. Az ebben az iskolában használt tankönyvek viszonylag újak Írországban, hasonlítanak a magyarországi kompetencia alapú tankönyvekre. A gyerekek nagyon fegyelmezetten dolgoztak az órákon, figyeltek, csak a (meglehetősen gyors) magyarázatok közötti szünetekben másolták le a táblavázlatot, és végig együttműködőek voltak.
Érdekes feladattal találkoztunk a hazai nyelvi előkészítő évhez hasonló „transition year matematika óráján. (Ez a 8. osztály után következik, amelynek során a képességek, készségek fejlesztése áll a tanítás középpontjában.) Egy projektmunkát készítettek elő, ennek témája egy, a gyerekek által választott aktuális, az ír társadalmat érintő kérdés, amelyet az év során a matematikai statisztika eszközeivel vizsgálnak, elemeznek, és jutnak valamilyen következtetésre. Az elkészült produktumokat egy országos versenyen mérik össze. (A tavalyi egyik díjazott pályamunka címe ez volt: Mitől boldogok a serdülők Írországban?) Érdemes lenne valamilyen módon az itthoni képzésbe is beemelni egy hasonló komplex programot.
DSC_0162A sokféle tanítási tapasztalaton túl az órák látogatása arra is jó volt, hogy az angoltudásunk fejlődjön, különösen a szövegértés terén léptünk előre. Nagyon hasznosnak ítéltük a tanulmányút egészét, az általunk látott példák nemcsak inspirálnak, de saját tanítási gyakorlatunk elé is tükröt tartanak. Reméljük, máskor is lesz részünk ilyenben!

 

 

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

Oldalunk használatához cookie-k szükségesek. Az Uniós törvények értelmében kérem, engedélyezze a cookie-k használatát, vagy zárja be az oldalt. További információk

Az Uniós törvények értelmében fel kell hívnunk a figyelmét arra, hogy ez a weboldal cookie-kat használ. A cookie-kat letilthatja a böngészője beállításaiban. Amennyiben ezt nem teszi meg, illetve ha az "Engedélyezem" feliratú gombra kattint, azzal elfogadja a cookie-k használatát.

Bezár