A 2016. május 19-én megtartott disszeminációs workshopon a hollandiai integráló nevelésről szerzett tapasztalatainkat osztottuk meg a külső érdeklődőkkel.
A külföldi iskolalátogatáson azt tanulmányoztuk, hogy a több éve integráló holland középiskolákban milyen szakmai protokoll szerint nevelik a pszichés fejlődési zavarral, ADHD-val és autizmussal élő diákokat.
A disszeminációs programra olyan külsős szakembereket hívtunk meg, akik integráló iskolákban tanítanak. Így a Józsefvárosi EGYMI gyógypedagógusa, a Leövey Gimnázium, a Gödi Piarista Középiskola, az Öveges Gimnázium, a Scheiber Sándor Gimnázium és a Belvárosi Tanoda tanárai vettek részt a workshopon.
A hollandiai Haaksbergenben lévő bázisintézményben és a hozzá tartozó középiskolákban tett látogatásunk során azt tapasztaltuk, hogy a pedagógusok és a diákok körében is természetes dolog a sajátos nevelési igényű tanulók pozitív diszkriminációja, például a számonkérés, az órai és a projektmunkák alkalmával használható segédeszközök használata során. Az ottani autista diákok többsége a kortársak és a pedagógusok előtt is bátran vállalja diagnózisát. A hollandiai szakmai ellátás jelentősen különbözik a hazai protokolltól. Az iskolákban nincsenek fejlesztő foglalkozások, az egyéni és csoportos fejlesztéseket a szülők igénye alapján a regionális szakellátás végzi. Korrepetálást biztosítanak azonban a diszlexiával, diszkalkuliával küzdő tanulóknak, és az autista diákoknak rendelkezésre áll egy pihenésre, kikapcsolódásra szolgáló szoba. Az intézményekben heti két alkalommal gyógypedagógusokból és pszichológusból álló team rendszeres konzultációt, esetmegbeszélést tart a pedagógusoknak.