School Leadership –2016. 02. 28 – 03. 05. – Diósi Alojzia

Az Erasmus + tanármobilitás programjának keretében nem állami fenntartású angol iskolák látogatására pályáztam, P1050751hogy Barta Géza igazgatóhelyettes kollégámmal tapasztalatokat szerezzünk az iskolai menedzsment működésében, továbbá az iskolát támogató háttérszervezetek – pl. az alumni – hálózatának kiépítésében és működtetésében. Fő céljaink mellett természetesen az is szerepet játszott, hogy a gyakorlatban lássunk egy működő angol középiskolát; megismerkedjünk annak a magyar iskolákéval bizonyára számos ponton megegyező problémáival (pl. a diákok motivációja, fegyelmi problémák, tanulási nehézségek, SNI), s az e problémák kezelésével kapcsolatos, intézményi szinten bevált jó gyakorlatokkal.

Számomra az iskolalátogatási mobilitást az Erasmus + programon belül egy félévvel korábbi kéthetes angliai nyelvtanfolyam előzte meg. Erre azért pályáztam, mert az 1990-ben megszerzett középfokú nyelvvizsgám dacára az utóbbi tíz évben szembesültem azzal, hogy angol nyelvi kompetenciáim részben az eltelt idő, részben pedig a folyamatos nyelvhasználat hiánya miatt megerősítésre szorulnak.

Alapítványi gimnázium lévén, az eredeti tervünk az volt, hogy egy független (’independent’) angol iskolában töltünk el egy hetet, fogadó intézményt azonban sok hónapnyi kutatómunka elteltével sem találtunk. Így végül az angliai Bath városában működő Merganser Consulting Ltd. által szervezett vezetőképző tanfolyamra jelentkeztünk, amely két egy-egy napos iskolalátogatási komponenst is tartalmazott.

P1050900A csoportban heten voltunk, s ez nagymértékben hozzájárult a munka intenzivitásához és hatékonyságához. Barta Géza kollégámmal ketten voltunk Magyarországról. Volt még két kolléganő – az egyikük igazgató – egy zágrábi gimnáziumból. Spanyolországból ketten érkeztek: egyikük egy barcelonai gimnázium tanára, a másikuk egy madridi nyelviskola vezetője. A csoport hetedik tagja Görögországból jött, és egy kisváros általános iskolájában fejlesztő-gyógypedagógusként dolgozik.

Az első nap programja az ismerkedésen túl az angol iskolarendszer sajátosságainak megismerése volt.

A második nap kollégámmal, Barta Gézával az Atlantic College nevű független iskolát látogattuk meg Cardiff P1050754közelében.

Az iskola egy középkori kastélyban van, a kiszolgáló épületek (klubhelyiségek, színházterem, internátus, stb.) a kastély körüli parkban találhatóak. Érkezésünk után az iskolavezetés néhány tagjával beszélgettünk, majd a két tanóra meglátogatását és az ebédet követően néhány középvezetői beosztásban lévő kollégával konzultáltunk. Közülük az egyik egy szolnoki gimnázium tanáraként nyújtotta be pályázatát az intézményhez az ezredforduló környékén, s azóta dolgozik az iskolában.

Az Atlantic College egy kb. 200 fős, két évfolyammal (a magyar gimnáziumok 11-12. osztálya) működő elitgimnázium. A világ számos pontjáról fogadnak diákokat, akiket az internátusban szándékosan egy multietnikus szobabeosztás szerint helyeznek el.

A következő napon az iskolalátogatási tapasztalatokat beszéltük meg. Mivel a csoport másik öt tagja egy helyi általános iskolában járt (primary school: 5-11 év között járnak ide a gyerekek), ezért a két csoport tapasztalatai elég eltérőek voltak.

A negyedik napon valamennyien egy helyi középiskolát (Bath Commmunity Academy, röviden BCA) látogattunk meg,P1050769 amely az angliai GCSE-re (egyfajta alapvizsga) készíti fel a diákokat. A külvárosi környezetben lévő BCA diákjainak jelentős része hátrányos helyzetű. Sok család első generációs bevándorló; jelentős hányaduk az unió keleti tagországaiból.

A középiskolába kb. 300 gyerek jár (11-16 éves korig; a magyar iskolák szerinti 6-10. évfolyamon). 32%-os a BTM és SNI (angolul egységes megnevezésként SEN) arány. A kategórián belüli, iskolára vonatkozó részletes megosztást (tanulási nehézségek típusa, autizmus, stb.) egy kördiagram szemléltette a tanári szobában.

Az iskola komoly erőfeszítéseket tesz és jelentős sikereket ér el a különböző problémák kezelésében. A magyarországi viszonyokhoz képest elképesztő és bámulatosan hatékony a prevencióban, illetve a családtámogatásban érintett intézmények és szolgálatok (önkormányzat, rendőrség, egészségügyi szolgálat, gyermekintézmények) közötti információáramlás és együttműködés, valamint ennek a hálózati munkának az iskolán belüli szervezettsége. Az eredmények a mindössze egy napos látogatás alatt is érezhetőek voltak. Az iskolán belüli légkör kiegyensúlyozott, barátságos. Bármely általunk megtapasztalt kommunikációs helyzetben az iskolai élet különböző szereplői (iskolavezetők, tanárok, asszisztensek, egyéb munkatársak, diákok) egymással és egymás között udvariasan, kiegyensúlyozottan és tiszteletteljesen nyilvánultak meg. A tanárok, illetve az iskolában dolgozó felnőttek a diákokkal kapcsolatban minden szituációban nyugodtak, kedvesek, támogatóak, egyben határozottak és egyértelműek voltak. Érdekes módon a három meglátogatott tanóra (természettudomány, zene, földrajz) bármelyike sokkal színvonalasabb volt, mint a magániskolában: akár a tervezés-lebonyolítás tudatosságát és feszességét, akár a differenciálást és a diákok bevonását, akár pedig az alkalmazott módszerek korszerűségét tekintve.

A kurzus során komoly eszmecserékre és vitákra is adódott lehetőség a workshop-ok vezetőivel, továbbá csoporttársainkkal. Annak ellenére, hogy az iskolavezetők, illetve a tanárok problémái számos ponton egybeesnek a különböző európai országokban.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

Oldalunk használatához cookie-k szükségesek. Az Uniós törvények értelmében kérem, engedélyezze a cookie-k használatát, vagy zárja be az oldalt. További információk

Az Uniós törvények értelmében fel kell hívnunk a figyelmét arra, hogy ez a weboldal cookie-kat használ. A cookie-kat letilthatja a böngészője beállításaiban. Amennyiben ezt nem teszi meg, illetve ha az "Engedélyezem" feliratú gombra kattint, azzal elfogadja a cookie-k használatát.

Bezár