Sajátos nevelési igényű diákok inklúziója – 2015.06.08-12. – Szabó Tünde

DSC_3432

Het Assink Lyceum – Haaksbergen, Eibergen és Neede, Hollandia
Az iskolák egy igazgatóság alá tartoznak, az anyaiskola Haaksbergenben található. Mindhárom iskolában integrált nevelésben részesülnek a sajátos nevelési igényű tanulók. Jó képességű, Asperger típusú autistákat, diszlexiásokat, diszgráfiásokat, és ADHD-vel diagnosztizált diákokat fogadnak. Diszkalkulia diagnózissal csak az eibergeni DSC_3395iskolában találkoztunk.
Hollandiában a magyar rendszerhez hasonló szakértői bizottságok működnek, melyek a diagnosztikai munkát végzik. A szakértői bizottságokhoz tartoznak a terapeuták, akik a fejlesztéssel foglalkoznak. A diákok speciális fejlesztése az általános iskola alsóbb évfolyamaiban (hatodik osztályig) zajlik. A fejlesztő munka a terápiás központban működik, ahova a diákok tanítás után mennek.
Hetedik évfolyamtól az iskolákban egy-egy pedagógus felügyeli az SNI tanulók integrációját. Feladata a tanárokkal és az utazó gyógypedagógusokkal való esetmegbeszélések koordinálása. Ő tartja a kapcsolatot a szülőkkel is.
Autizmus
Csak azokat az autistákat fogadják, akiknek nincsenek viselkedésproblémáik, képesek az önálló munkavégzésre és jó intellektuális képességekkel rendelkeznek. Volt olyan tanuló is, aki nem bírta a többségi iskolát, és visszakerült a szegregált iskolába.
Neede_tanteremA többségi pedagógusok az utazó gyógypedagógustól kapnak szakmai segítséget az esetmegbeszélések alkalmával. Azonban egy-egy iskolában egy-két napon, pár órában van csupán jelen a gyógypedagógus, akinek az összes SNI diák integrációját kell segítenie.
Az autista diákok speciális igényeit a szenzoros telítettséggel szembeni elvonuló, ún. csendes szoba szolgálja. Ezt nemrégiben alakították ki, az érintett diákok bevonásával. A diákoknak itt lehetőségük van az önálló munkavégzésre is, amennyiben ezt szeretnék. Beszélgetve az érintett diákokkal, olyan nehézségekről számoltak be, amelyek jellemzőek autizmusban: nehezen teremtenek kortárs kapcsolatot, zavarja őket a zaj és a tömeg, nehézséget jelent számukra a sok verbális információ feldolgozása. Szívesebben dolgoznak egyénileg. Felsőbb évfolyamra járó diákok beszámolójából kitűnt, hogy egyetemen kívánnak továbbtanulni.
A középiskola tanárainak minimális autizmus tudásuk van. Tudnak a szenzoros érintettségről, a kapcsolatteremtési nehézségekről, a szó szerint értelmezésről. Tanórai munkájukban igyekeznek az autista diákoknak minél több önálló munkát adni.
Diszlexia-gráfia
Ezek a diákok sem kapnak felsőbb éves korukban fejlesztést. Kivételt képezett Eibergen, ahol volt egy nyugdíjas Neede_Tündepedagógus, aki mint fejlesztőtanár dolgozott az iskolában. Speciális képzettsége nem volt, korábban holland nyelvet tanított. A fejlesztés az olvasási nehézségek orvoslására, a szókincs bővítésére, a helyesírásra fókuszált. Digitális olvasólapokkal és nyomtatott segédletekkel dolgoznak. A bevándorló, külföldi diákok megsegítése is itt történt.
ADHD
A hiperaktivitással és figyelemzavarral küzdő diákok is jelen vannak a középiskolában. A legnagyobb kihívást – a pedagógusok beszámolóiból ítélve – ők jelentik a mindennapokban. Terápiás lehetőség számukra is az alsóbb évfolyamokon zajlik: mozgásterápia és figyelemfejlesztés.
Összességében úgy ítéltük, hogy ezekben az iskolákban a rideg integrációra láttunk élő példát. A holland oktatási kormányzat minden iskolának előírta az integrációt. A pedagógusok felkészületlenek, kevés szakmai segítséget kapnak az utazó gyógypedagógusoktól. Nincs kidolgozott protokollja a diákok átvezetésének, a megkezdett fejlesztések nem folytatódnak. Az autista tanulók közül a speciális megsegítés hiányában csak azoknak van módja többségi középiskolában érettségit szerezni, akik képesek megbirkózni autizmusukból fakadó szociális-kommunikációs és viselkedésszervezési nehézségeikkel.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

Oldalunk használatához cookie-k szükségesek. Az Uniós törvények értelmében kérem, engedélyezze a cookie-k használatát, vagy zárja be az oldalt. További információk

Az Uniós törvények értelmében fel kell hívnunk a figyelmét arra, hogy ez a weboldal cookie-kat használ. A cookie-kat letilthatja a böngészője beállításaiban. Amennyiben ezt nem teszi meg, illetve ha az "Engedélyezem" feliratú gombra kattint, azzal elfogadja a cookie-k használatát.

Bezár