Angol mint idegen nyelv oktatása – 2015.04.13-17. – Kraviánszky Anna

ava2Egy hetet töltöttem hospitálással a Stockholm egyik előkelő külvárosának számító Taby községben az Ava Gymnasiumban. Az iskolában 1320 diák tanul, a tanárok száma 110 fő. Az intézmény többféle oktatási programot biztosít a főleg környékbeli családok iskoláskorú gyermekei számára: az alapképzés mellett például természettudományos, társadalomtudományos, művészeti, idegenforgalmi és nemzetközi tanulmányokat is kínál, mindezek mellett pedig a bevándorlók számára is ajánl olyan kurzust, amelynek célja, hogy megkönnyítse a beilleszkedésüket. Az egy hetes tanulmányút alatt szinte az összes képzési forma angol nyelvóráiba betekintést nyertem, összesen tíz nyelvtanár óráit látogattam meg. A hospitálás mellett alkalmam nyílt bepillantani a svéd állami vizsgarendszerbe és az iskola működésébe is. Általános észrevételem, hogy a diákok egy-két kivétellel rendkívül motiváltak, együttműködőek, fegyelmezettek, mindeközben pedig határozottak, asszertívek, tájékozottak és magabiztos nyelvhasználók.
Az iskola hatalmas területen helyezkedik el, sok közösségi helyiséggel, korszerű könyvtárral, hatalmas sportpályávalaula és egy olyan világos, szép ebédlővel ahol a 40 perces ebédszünet alatt nem csak ebédelni lehet, hanem beszélgetni és lazítani is. A tanárok részére három tágas társalgó áll rendelkezésre, az asztalokon gyümölcsökkel (alma, banán) megrakott fonott kosarakkal, körülöttük kényelmes kanapékkal. A konyhában mosogatógép, kávéautomata és hatalmas hűtők javítják a komfortérzetet. A diákok szabadon közlekedhetnek, nincs beléptető rendszer, viszont a tantermekbe nem mehetnek be azelőtt, hogy a tanár megérkezne, ugyanis az ajtók zárva vannak és kártyával nyílnak, amivel kizárólag a tanárok rendelkeznek. A diákok szekrényei a folyosókon találhatók, tehát esetleges késés esetén – ami igen gyakran előfordul – nem zavarják meg a tanórát pakolással. Az egész iskola légkörére jellemző egy olyan könnyedség, lazaság, harmónia, kiegyensúlyozottság, jókedv mindkét fél részéről, ami teljesen lenyűgözött. Nincs csengő, mégis az órarend szerint zajlanak az órák, nem kell engedélyt kérni a tanártól, ha a diák ki szeretne menni a mosdóba, mégis visszajön (mindezt csöndben teszi), nincsenek tankönyvek, csak laptopok internettel, mégsem azon lógnak végig, nincs kiabálás, megalázó, ironikus beszólogatás, folyamatos noszogatás, mégis dolgoznak előbb utóbb.
tanarimLátogatásom alatt zajlottak a minden tantárgyat érintő „national exam” (állami vizsga) szóbeli és írásbeli mérései. Többször az angolórákon is vizsgáztatás folyt, így alkalmam nyílt betekinteni a rendszerbe, a feladatokba és a vizsgák lebonyolításába, amelyek szóbeli része többnyire a témát (például: tisztelet, kommunikáció, migráció) körüljáró kiscsoportos beszélgetésekből, idézetek elemzéséből, véleményütköztetésből állt. A tanár csak mint facilitátor vett részt a vizsgán, konkrét szerepe a feladatlapok kiosztásán, a pontozáson és az idő mérésén kívül nem volt. A diákok szinte minden esetben magas színvonalú, értelmes és nem utolsó sorban izgalmas beszélgetéseket, vitákat folytattak rendkívül magabiztos fellépéssel.
Az angol órák 32 fős csoportokban zajlanak, ami rendkívüli módon felerősíti a csoportmunka fontosságát. Minden tanulócsoportban valamilyen formában szerepet kap a csoportmunka, akár a prezentációk elkészítésénél, akár a legegyszerűbb órai feladatnál. A tanár általában nagyon keveset beszél, a fő szerep a diákoké. Először a végzős évfolyam angol óráin hospitáltam, akik az angolt választott tantárgyként veszik fel, hogy többletponthoz juthassanak az egyetemi felvételin. Az órák meghatározó témája az ’ethnicity’ – nemzetiségek volt. Az órai és az otthoni feladatok mind a témára épültek, részei: egy, a tantestület által kiválasztott könyv elolvasása, több film elemzése, a téma megvitatása kis csoportokban, esszéírás és prezentáció készítése irányító szempontok alapján. A másodéveseknél úgynevezett „book talks”, könyvmegbeszélések folytak, szintén 3-4 fős csoportokban, megadott szempontok alapján. A könyvek kamaszokról szólnak, és általában valamilyen generációs problémát járnak körbe. A diákok több könyv terem_tablaközül is választhatnak, nincs szűk értelemben vett kötelező olvasmány. Ez erősíti belső motivációjukat, olyannyira, hogy nem volt olyan, aki nem olvasta el a könyvet (természetesen eredeti nyelven, az angol munkacsoport könyvtári állományából). A tanárok diákokba vetett erős bizalmát jól jelzi, hogy a könyveket azok elolvasása után egyszerűen egy gyűjtő dobozba kell dobniuk, nincs kiírva a nevükre. Az is jó példa a bizalomra, hogy mivel a 32 fős csoportból nem mindenkit tud élőben meghallgatni a tanár, a diákok egy része felügyelet nélkül, önállóan dolgozik, mobiljukkal pedig rögzítik az eszmecserét, amit a tanár később értékel, osztályoz. Az értékelési rendszer érdekessége, hogy nagy hangsúlyt kap az ön- és a társas értékelés, amelyet a diákok részletes mátrixok segítségével végeznek el minden szó- focusroomés írásbeli munkájuk után. Érdemjegy helyett egy ötfokú skálát (A, B, C, D, E, Fail-bukás) használnak, amelynek nagyon részletes deskriptorai vannak. Tanulmányaik során megtanulják magukat és mások munkáját érvekkel, példákkal alátámasztva értékelni, amely – véleményem szerint – alapja annak az asszertivitásnak, ami annyira jellemző az iskolára.
Összességében nagyon hasznos volt a tanulmányút, új perspektívákat nyitott meg számomra az Ava gimnáziumban eltöltött egy hét nemcsak a nyelvoktatás terén, hanem általánosabb attitűdöket, működési elveket tekintve is. Jó volna, ha minden kollégámnak lehetősége nyílna részt venni egy ilyen „job-shadowing” típusú programban.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

Oldalunk használatához cookie-k szükségesek. Az Uniós törvények értelmében kérem, engedélyezze a cookie-k használatát, vagy zárja be az oldalt. További információk

Az Uniós törvények értelmében fel kell hívnunk a figyelmét arra, hogy ez a weboldal cookie-kat használ. A cookie-kat letilthatja a böngészője beállításaiban. Amennyiben ezt nem teszi meg, illetve ha az "Engedélyezem" feliratú gombra kattint, azzal elfogadja a cookie-k használatát.

Bezár